کارگاه تربیت شنیداری با حضور کارشناسان شنوایی سنج و گفتار درمان در مرکز آموزشی خاتم الانبیاء گرگان برگزار گردید.

در این جلسه شراره تولایی به عنوان مدرس مطالب جامعی را مطرح نمود که اهم آن به این شرح می باشد:

عوامل مؤثر بر تربیت شنیداری عبارتند از میزان افت شنوایی ، تجربه شنیداری، سن تقویمی ، سن کاشت حلزون، سن شروع تربیت شنوایی، چگونگی همکاری کودک ، نوع معلولیت، توجه و تمرکز کودک و همکاری والدین.

والدین باید درک نمایند که تربیت شنوایی چه اهمیت بسزایی دارد و تنها سمعک و کاشت حلزون مهم نیست. حتما والدین می بایست فعال باشند وگرنه تربیت شنیداری اهمیت چندانی نخواهد داشت.

مراحل آموزش تربیت شنیداری  عبارتند از 1) کشف که منظور همان آگاهی از وجود صدا می باشد  2) تمایز در این مرحله می بایست با آیتم های مختلف آکوستیکی صدا کار شود در واقع این مرحله بین کشف و شناسایی است 3) شناسایی منظور تعیین پاسخ صحیح در یک مجموعه بسته می باشد.ابتدا از اصوات محیطی شروع می شود و بعد به سراغ اصوات غیر زنده می رویم.

4) مرحله درک ،این مرحله پیچیده ترین مرحله تربیت شنیداری می باشد. پردازش محرکات شنیداری بر اساس اطلاعاتی که در ذهن مان ذخیره شده صورت می گیرد.

کودکان ناشنوا  حافظه کوتاه مدت ضعیفی دارند میبایست در جهت تقویت آن کوشا بود.برای تقویت حافظه شنیداری بویژه حافظه کوتاه مدت تکرار کلمات و جملات ، شناسایی تصاویر با رعایت ترتیب ارائه شده و تشخیص تصویر حذف شده استفاده نمود. برای تقویت حافظه بلند مدت از کودک می خواهیم داستان بلندی را که تعریف کرده ایم برای ما تکرار کند همچنین آموزش شعر های کودکانه ، قرآن، صلوات ، شمارش اعداد و تعریف از وقایع صورت گرفته. در طراحی تمرینات شنوایی سطح مهارت شنوایی، نوع محرک، نوع فعالیت آموزشی و سطح دشواری تمرین بسیار مهم می باشد.هر روز می بایست قبل از تربیت شنیداری آزمون شش صدا را انجام داد. برای شناسایی شروع تربیت شنیداری کودک از آزمون مدرس استفاده می کنیم. در پایان گفتنی است تربیت شنوایی نقطه ی مرکزی توانبخشی دانش آموزان آسیب دیده ی شنوایی می باشد.

دراین کارگاه بخشی از فعالیت های تربت شنیداری با حضور دانش آموز بصورت عملی آموزش داده شد.

+ نوشته شده توسط در چهارشنبه بیستم بهمن 1389 و ساعت 9:57 |


Powered By
BLOGFA.COM